YAYASAN AL HUDA MUSI RAWAS

Dimulakan pada Dec 21, 2022

BANTU BINA SEMULA RUMAH RUNTUH MILIK WARGA EMAS YANG SAKIT KRONIK

RM2,685 / 10.74 %

Telah terkumpul daripada sasaran sumbangan RM25,000

95 Penyumbang

1 Baki Hari

Kongsi:

Tentang Kempen

Barangsiapa yang melepaskan satu kesusahan seorang mukmin, nescaya Allah akan melapangkan satu kesusahan padanya pada hari kiamat. Jom bantu bina semula rumah runtuh warga emas yang sakit kronik.


Seorang ibu tua hidup dalam keadaan sakit kronik, tidak dapat menjalankan aktivitinya seperti yang sepatutnya. Mereka tinggal di rumah yang tidak lagi boleh didiami dengan dinding dan asas yang rapuh. Sehingga kini, sakitnya masih belum pulih seperti sebelum ini. Dia terpaksa mengambil ubat tanpa deskripsi hospital untuk melegakan kesakitan yang dihidapinya. Dia tidak tinggal di rumah buruk yang dinding dan asasnya rapuh dimakan usia yang menyebabkan rumah yang didiaminya runtuh. Hanya Allah yang melindunginya untuk tinggal di rumah itu.



Keadaan warga emas yang sakit kronik sedangkan rumah masih belum roboh


Tiada kerja yang mampu dia lakukan untuk mendapatkan sesuap nasi, apatah lagi membeli ubat untuk mengubati penyakit yang dihidapinya. Namun segala keperluan hidupnya dipenuhi oleh pencipta Allah SAW. Kerana itu, Allah masih mengurniakan dia seorang suami yang sangat setia menjaganya dengan seorang anak lelaki. Walaupun usaha lain belum dilakukan oleh si suami untuk membawa isteri ke hospital, dia terus berusaha untuk mendapatkan rezeki Allah dengan mencari barang terpakai.


Usaha ini tidak mencukupi untuk membawa isterinya ke hospital dengan rawatan yang sewajarnya. Beliau tidak mementingkan untuk ke hospital kerana keadaan hidup yang susah untuk menampung keperluan harian. Apatah lagi ujian yang menimpa, rumah yang didiami bersama isteri dan anaknya runtuh berkecai.



Tidak lama selepas lawatan pelajar dari rumah warga emas untuk mengagihkan bantuan makanan asas, rumah itu runtuh berkeping-keping


Sudah banyak usaha untuk meminta bantuan daripada kerajaan tempatan tetapi tidak sampai seperti yang diharapkan. Jadi kini seorang ibu tua yang sakit kronik tinggal di rumah yang tidak mencukupi bersama suami dan anaknya yang tercicir dari sekolah. Mana nak pindah sedangkan rumah yang rosak itu satu-satunya milik keluarga ini.



Keadaan Rumah Rosak Teruk tidak boleh didiami


Melalui kutipan derma ini kami menjemput umat Islam di mana-mana supaya dapat membantu mengetepikan sebahagian daripada aset mereka bagi meringankan beban dan merealisasikan impian keluarga yang kurang bernasib baik ini. Semoga setiap kebaikan yang anda lakukan dan setiap doa penerima manfaat dari setiap sumbangan yang anda agihkan dimakbulkan oleh Allah SAW dengan ganjaran yang berlipat kali ganda dan diberikan Allah keberkatan hidup di dunia dan akhirat. 



Keadaan rumah amat membimbangkan, namun mereka masih belum menerima bantuan untuk rumah yang boleh didiami


Dari Abu Hurairah ra, Rasulullah ﷺ bersabda:


“Barangsiapa yang melepaskan satu kesusahan seorang mukmin, nescaya Allah akan melapangkan satu kesusahan padanya pada hari kiamat. Sesiapa yang memudahkan urusan orang lain, nescaya Allah akan memudahkan urusannya di dunia dan di akhirat. Barangsiapa menutupi aib seorang muslim, nescaya Allah akan menutupi aibnya di dunia dan di akhirat. Allah sentiasa menolong hambaNya selama hambaNya suka menolong saudaranya." 

(HR Muslim, lihat juga Himpunan Hadis Arba'in An Nawawi hadis 36)


Jom #BuatBaik!

Anda berasa kempen ini mencurigakan?
Laporkan kepada kami

Terbaru Perkembangan

Tiada perkembangan

Doa-Doa #Penyumbang

Terbaru Rujukan

Tiada rujukan

Senarai Sumbangan

Hamba Allah

Menyumbang sebanyak RM10.00

Jan 29, 2023

Hamba Allah

Menyumbang sebanyak RM25.00

Jan 27, 2023

Hamba Allah

Menyumbang sebanyak RM25.00

Jan 27, 2023

Hamba Allah

Menyumbang sebanyak RM10.00

Jan 27, 2023

Hamba Allah

Menyumbang sebanyak RM10.00

Jan 27, 2023